Gammeldags teknik



Den 11e Mars åker grupp A och B (som inkluderar mig) till Italien, Florens.

Vi håller just nu på att planera vad vi vill skapa när vi är där. Innan vi åker måste vi bestämma oss för vilken typ av kamera vi vill använda oss av och hur vi vill genomföra projektet. Jag vill inte planera helt och hållet vilken känsla mitt projekt ska belysa, bilderna vill jag skapa helt och hållet på plats.

Jag vet dock att jag vill fota digitalt, jag kommer använda mig av min D80 och min lilla kompaktkamera. Kompaktkameran bär namnet Canon Ixus 980 IS, och tillåter fotografen att göra allting manuellt, vilket är en nyhet för de små kompaktkamerorna, och jag har redan börjat utforska vad den kan göra.




Vi har även haft ännu en workshop som handlade om gammeldags fototeknik. Vår lärare Peter Renn visade tekninker som blekning, sepiatoning, silvertoning och blå/grön toning. Om jag hinner innan Onsdag ska jag ta mig en närmare titt på kemikalierna och experimentera lite. Det var en riktigt inspirerande workshop och jag börjar förstå hur oändligt mycket man kan göra med foto.

Peter visade även tekniken som kallas Liquid light som gör det möjligt att genom solljus "trycka" ett foto på olika material. Material som andra hade testat var tillexempel folio och keramikplattor.


Fotografi tryckt på folie


Testremsor; silvertoning och sepiatoning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0