När det svåra är att börja


Hösten har kommit till Farnham. Här ser ni huvudingången till Universitetet vars glasportar nu är inramad av gula, orangea och bruna löv.

Efter en sömlös helg sitter jag denna måndagskväll framför min dator för att försöka inleda uppsats nummer ett. Dagarna blir mörkare och kortare, vilket påminner oss om att tiden rinner allt fortare och hjärtat klappar några slag extra. När man har allt för många bollar i luften är det så lätt att något går snett.

 
Jag tog min kära D700 på promenad i Farnham. Detta är Lion And Lamb Alley. Här promenerar du på vägen till UCA Farnham.


Just nu känns det lite som att min hjärna är i vakuum. Det är lustigt att det händer just när man har som mest att göra. Jag tror att det är viktigt som fotograf att man kontinuerligt tar bilder även om man inte är riktigt säker på hur det slutgiltiga resultatet kommer att se ut. För att få nya idéer måste i alla fall jag ge mig ut med kameran och fota, även om det så är droppar på november-löven som ligger slarvigt tappade på den våta asfalten utanför mitt hus. Mitt projekt om teven och dess inverkan kommer att vara helt konstruerat av mig, i motsats till dokumentärfoto då det gäller att fånga vad andra låter hända så måste jag noggrant planera hur jag vill att bilderna ska se ut.

 


Pågående utställning i James Hockey gallery på Universitetet, väldigt passande till Halloween.



Om jag ska vara helt ärlig är det dock uppsatserna som jag måste fokusera på. Till dessa tillkommer en lång läs lista. Detta året är tufft och texterna komplicerade. Mycket av de nya böckerna handlar om psykoanalys och hur vi läser bilder, men på listan återkommer självklart Roland Barthes från förra året. ”Camera Lucida” av Roland Barthes är antagligen den mest nämnda boken om man lägger ihop år ett och två.

För att inte låta inspirationen och hjärnan torka ut så tänkte jag snart bege mig in till centrala London för att gå på lite utställningar. Det känns viktigt att vara up-to-date med vad som händer utanför universitetet nu när jag snart har studerat halva tiden av min treåriga kurs.

 

Imorgon är det dags för ännu en lecture och jag hoppas att detta ska ge lite ny näring till mitt än så länge tomma word dokument med namnet ”Essay no 1, Theory & Criticism”.

 


Kommentarer
Postat av: Patrik

Jag tittade precis på din hemsida och du tar väldigt fina bilder =D

2009-11-03 @ 01:00:12
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Bim Hjortronsteen

Tackar för den trevliga kommentaren Patrik!

/Bim

2009-11-04 @ 23:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0