Att se framtiden genom en kameralins

Långexponering med D700:an

 

I ett grönt landskap blir gräset glänsande under solens högsommarstrålar. I ett akvamarint kök har jag slagit mig ner för att sörpla dagens första kopp kaffe. Tiden står nästan still idag, det är positivt. Då livet har snurrat så snabbt på sistone; slutförande av projekt, flytt och ett liv mellan budget-pappboxar. Det är lustigt hur ett avbrott, en plats utan internetuppkoppling ger rum åt kreativitet, och äntligen hittar jag orden att skriva.

 

Att fotografera är min filosofi och min huvudverkstablett, men på sistone har det varit mindre fotograferande och mer research och business. Jag har nyligen påbörjat ett personligt projekt, research till min dissertation och ett assistentjobb för den här välkända fotografen Anthony Luvera. Utöver detta bjuder även sommardagarna såklart på bröllops och porträtt plåtningar. Det känns som att jag närmar mig sluttampen – det tredje och sista året, och jag har en känsla av att detta bara är början.

 

Den nya kamerautrustningen som jag älskar - lånad av generös familjevän

 

Efter mitt första professionella möta med Anthony Luvera känner jag en ny motivation, och en framtid som färdigutbildad fotograf känns mindre skrämmande när man lär sig mer om vad den innebär. Vad jag framförallt måste tillägga är att man aldrig blir färdiglärd – och varför skulle man nöja sig med en begränsad kunskap om mediet? Att assistera är något jag alltid känt varit en viktig del att prioritera. Inte förrän man verkligen är där ute och arbetar i den riktiga världen kan man få en förståelse för vad de olika aspekterna av yrket innebär. Visst har jag drivit mina egna projekt och arbetat självständigt som porträttfotograf, konsertfotograf med mera, men det har inte mättat mig på nyfikenheten på hur långt man kan gå som fotograf. Jag tror starkt på att vara mångsysslare – något som Luvera imponerade mig med att vara på många sätt. När han nu är på väg att släppa sin nya bok så kommer jag ha tillfället att hjälpa med redigering och arkivering – och framförallt lära mig mer om processen av att publicera en bok.

 

Håll utkik på bloggen då inläggen nu blir mer frekventa då det sista läsåret snart tar fart!

 

porträtt av systern Frida




klicka för förstoring



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0