Porträttfotot och Köpenhamnsutställning

Bild tagen i London - Mars 2010


 

F.C. Gundlach skrev i sin fotografiska samling Emotions & Relationships; ”Making pictures is a kind of touching someone – a form of tenderness.”

 

Eftersom jag oftast i mitt arbete låter människan och frågor om vår existens stå i fokus, så kände jag att denna kommentar är något jag kan relatera till. Jag tror att alla fotografer någon gång varit nervösa inför stunden då han eller hon skall representera människan. Det kan vara en lustfylld ångest. Något som jag känner speciellt innan mötet med en sittare jag aldrig tidigare mött. Den där känslan av att jag inte riktigt vet vad som kommer hända. Detta hände komiskt nog igår då jag tog mig från Farnham till Wokingham. En ca 30 minuter lång bilresa, men för den lyckliga rabattkortsinnehavaren – Bim Hjortronsteen – en tågresa på ca en och en halv timme. Under denna korta tid händer något märkligt, jag väntar på att ta en bild. Jag väntar på mötet. På något sätt blir detta en del av stunden då fotografiet skall tas. En inledning.

 

 

Många fotografer har baserat sina projekt på långsamma kameror. Detta innebär att sittaren måste vara still en längre stund. En speciell känsla växer då fram och blir synlig i sättet denna individ fångas på bild. Modellen hinner samla sig och vi kan se en intensiv stelhet trots att själva ögonblicket då bilden är tagen är förhållandevis snabbt. Jag resonerar så att när fotografen jobbar med människor, blir alla små händelser och intryck runtom det slutgiltiga ögonblicket en del av bilden. Som fotograf måste jag tänka på vem jag är, hur andra människor reagerar på mig. En sittare kommer förmodligen se mindre exalterad ut om jag fotar henne än om Henke Larsson står bakom kameran. Detta kanske låter som en överdriven jämförelse. Dock vill jag poängtera att vi, vilka vi är, blir en del av porträttfotografiet.

 

Som avslutning på detta söndagsinlägg vill jag även dela med mig av en nyhet. Min största utställning hittills kommer att äga rum i slutet av April detta år. Den fotointresserade är då välkommen till det fyrstjärniga First Hotell – Köpenhamn. Jag vill inte spilla fler detaljer just nu, men mer information kommer snart att bli tillgänglig på denna fotoblogg.

 

Ha en väldigt trevlig söndag, och eftersom det idag är mors dag i England – stort grattis till alla mödrar!

/Bim


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0