God jul från london

Uppslag från min senaste portfolio som jag skickar ut till nya och gamla medarbetare.
Kära FOTO läsare,
här i London är oxford street fylld av julshoppare och trots att det är helg har affärerna öppet ända fram till 9 tills Januari. Själv har jag haft fullt upp med olika projekt, både personliga och commissions. Jag har avslutat den första delen av min MA Publishing kurs på London College of Communication vilket tillsammans med jobb utanför kursen har fyllt upp all min tid. Men idag så tänker jag ännu en gång på att bygga strategier inför framtiden.
Många av oss kan hålla med om att en fotograf i de flesta fall måste jobba för nästa uppdrag innan avslutning av det senaste. Att vara frilansare är inte alltid lätt, och ju fler kontakter och färdigheter du kan bygga desto bättre. Nu när vi har internet är detta det främsta verktyget för PR och nya jobb. Jag har själv en hemsida på www.bimhjortronsteen.com. Något som alla borde ladda ner är Google Analytics, då du kan spåra besökarna på din sajt. Detta är inte bara bra för att hålla koll på hur många det är som besökt din sida, du kan också spåra exakt vad de klickat på och därför få bättre förståelse om vad som är mest intressant på din sida vilket gör det lättare att utveckla och göra sidan bättre.
Idag vill jag även tipsa om två sajter för de som är sugna på att publicera och jobba internationellt, då det finns många spännande uppdrag att söka utomlands.

RE-Title (http://www.re-title.com/)
Re-title är en websida som listar olika uppdrag i stort sett alla länder. Detta kan vara en utställning som söker konstverk eller en så kallad residency, då ett institut erbjuder en konstnär/fotograf en plats att bo och en studio att jobba i under en tid (oftast 3 - 6 månader), så att konstnären kan utveckla sina verk och institutet kan bilda nya kontakter med lovande konstnärer. Om detta låter intressant kan du gå in under 'Artist Opportunities' där du hittar listan.


Self Publish Be Happy (http://selfpublishbehappy.com/)
- För ibland är det bättre att göra det själv! Self Publishing har blivit en jättehit i konstnärs världen. Idag är det inte svårt att producera din egna bok, vilket get dig mer frihet att skapa då du inte jobbar under ett bokförlag som har strikta önskemål för att massproducera. Self Publish Be Happy supportar detta och skriver artiklar om nya själv publicerade titlar som de gillar, om de gillar boken mycket kan de även sälja den på sidan - vilket de har gjort med min bok 'The Ice Is Getting Thinner' (http://selfpublishbehappy.com/?s=bim+hjortronsteen). Denna sidan innehåller även mycket insperation och intressanta projekt som annars kanske aldrig nått oss. Om du har en bok du producerat kan du skicka den till teamet, mer info om detta finns på deras site.
Sist men inte minst önskar jag er alla en god jul, med mycket foto!
Bim xx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0