5 saker att inte missa i London

Utanför National Galleries, Bim Hjortronsteen, 2012.


Då jag har blivit anställd som Style Editor på en ny arts/culture platform så har jag besökt olika kulturella platser i London. Jag kan ännu inte berätta mer om själva platformen då den lanseras i Februari/Mars, men jag har fått tillfälle att utforska London vidare med min kamera.

 

London är fantastiskt att fotografera på många sätt. Det är en stad som alltid utvecklas, men det är även en plats där en gammaldags atmosfär på flera vis är konserverad. Idag tänkte jag ge fem tips till er som funderar på att besöka London.

 

Besök Magma Books. Magma finns på två platser i London. Jag har ännu inte besökt affären i Clerkenwell, men jag kan varmt rekommendera Magma i Covent Garden. Du kanske inte finner dig själv fotografera affären, men den innehåller mängder med vackra och intressanta böcker om konst och kultur.

 

Åk till Primrose Hill. Denna park ligger mellan min bostad i Swiss Cottage och Camden Town. Om du promenerar upp för kullen kan du se hela inre London. Vyn ger möjlighet för fotografen att fånga London i sin helhet, men även  parken runt omkring bjuder på natur, intressanta besökare och en och annan räv.

 

Gå in på National Portrait Gallery. Just nu är Taylor Wessing Photographic Portrait Prize installerat, och jag kommer själv snart besöka denna utställning av fantastiska porträtt. Jag har besökt denna utställning varje år sedan jag flyttat till England och det är aldrig en besvikelse. Utställningen kostar endast två pund, och många utav de andra utställningarna inom museet är gratis.

 

Köp en kamera på Portobello Road. På denna gata öppnar varje vecka Portobello Market. Du kommer glömma att titta på klockan oavsett vem du är, men som fotograf tappar jag oftast bort mig vid kamera försäljarna. Du hittar vintage kameror, objektiv och böcker till ett lågt pris, det gäller bara att inte tömma hela plånboken!

 

Ta tunnelbanan till Liverpool Street. Denna järnvägsstation är fylld med turister, londonbor och vidpasserande. I de många caféerna kan du sitta och iaktta människor som går förbi och fånga ögonblicken med din kamera. I närheten ligger även Spitalfield Market där du kan avnjuta en lång lunch för ett lågt pris.

 

Detta är bara få saker som man borde göra när man besöker London. Men framförallt så är det en stad där vi alla borde låta oss gå vilse och hitta våra egna smultron.

Primrose Hill, Bim Hjortronsteen, 2011.



Kommentarer
Postat av: Martin

Grattis till Jobbet Bim :-)

2012-01-25 @ 11:09:11
Postat av: Bim

Tack!

Bx

2012-01-25 @ 13:52:53
URL: http://www.bimhjortronsteen.com
Postat av: MarinaWatson

That's known that money can make people disembarrass. But what to do if one has no money? The only one way is to get the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/business-loans">business loans</a> and car loan.

2012-01-27 @ 23:51:40
URL: http://goodfinance-blog.com
Postat av: Freja

Hej Bim! Jag började i höstas på BA(Hons) Photography vid UCA Farnham. Tänkte bara säga tack för inspiration o förebild o synd att du inte kunde komma o föreläsa i höstas. Ha det bra o lycka till med allt. Om du har tid/lust får du gärna höra av dig på min mejl.



Kram

Freja

2012-03-08 @ 23:32:16
URL: http://frejas.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0