SOPA och PIPA

Bim Hjortronsteen, 2011

Kära läsare,
det har antagligen kommit till mångas uppmärksamhet utveckligen i USA med de nya förslagen till piratkopierings lagarna. SOPA (Stop Online Piracy Act) och PIPA (Protect IP Act) PIP är namnen på dessa lagförslag. För de flesta fotografer är det vardagsmat att hitta ens bild på en websida som vi inte gett tillåtelse att publicera vårt värk, och självklart svider det när människor använder det vi producerar utan att ge något tillbaks.
Men jag tror också vi måste se på den större innebörden av dessa lagar, inte bara hur den kan ge os rätten att stämma så fort vi hittar våra bilder på okänd mark. Vad adopteringen av dessa lagar skulle innebära är även en borttagen frihet för att uttrycka oss online. Problemet med dessa lagar är inte direkt de som missanvänder våra bilder utan de som driver företagen som gör det möjligt för oss att publicera online, vilket till och med skulle kunna inkludera denna blog. Det som jag vill påpeka är att de som driver sajterna bär ansvaret för vad andra publicerar på deras platformar, vilket till  och med kan vara en länk publicerat i ett kommentarfält som leder till en youtube video.
Trots att internet idag kan verka skrämmande då vi inte har någon riktig kontroll över hur våra projekt används av andra, internet kan komma att bli mer skrämmande då vi måste oroa oss inte bara för vad vi publicerar men även att vi kan vara ansvariga för vad andra kan posta på vår blogg, sajt eller facebook profil. De som skulle kunna lida mest utav detta är inte bara piraterna utan även frilansare och egenföretagare som inte har tillräckligt med pengar i banken för att försvara sig i rätten. Många utav de 'Self Publishers' som jobbar här i England oroar sig nu för att bli anklagade för att bli åtalade på falska grunder för att sedan inte kunna försvara sig så som de större företagen kan.
Framförallt skulle dessa lagar kunna påverka hur vi har utvecklats och kommuniserar i vårt moderna samhälle. Sajter som Facebook, Wikipedia, Twitter och LinkedIn skulle förmodligen stängas ner eller ändras helt och håller, vilket går emot anledningen vi använder dessa platformer. Idag kan vi sprida och tipsa vänner och kontakter i industrin om en bra utställning eller ett intressant fotoprojekt. Detta skulle inte vara möjligt med dessa nya lagar, och jag tror att den fria marknadsföringen på lång sikt skulle kunna skadas. Visst vill jag inte att mina bilder blir stulna, men samtidigt publicerar jag dem online för att kunna växa och skapa ett intresse kring det jag gör. De möjligheter vi har på internet idag har endast skapat möjligheter för mig, och jag skulle antagligen inte vara signad med en fotoagentur eller haft lika många frilans projekt utan den fria spridingen av media online. Mångas gissning är att dessa lagar måste skrivas om för att träda i kraft, men inget är säkert ännu. Jag och många andra väntar med spänning för att följa utvecklingen i denna fråga, vilket kan påverka de liv vi idag lever som dagligen influeras av vår identitet online.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0