Assessment

Idag avslutade vi projektet 'Professional Futures'.

våra portfolios.

 

Klockan 9.00 lämnade vi in materialet för att uppfylla kriterierna: professionell och printad portfolio, CV, länk till webbsida, Artist Statement, Project Proposal och Project Report. Efter detta ägnades dagen till att göra presentationer då vi berättade närmare om våra praktikplatser, vilket också betygsattes.

Jag skrev ut min portfolio i våran Digital Suite


Innan jag beskärt och monterat i portfolion - det var inte lätt att hantera de glatta plastfickorna!

Då jag talade om mina framtidsplaner insåg jag plötsligt att slutet utav min universitetstid närmar sig med stormsteg. Detta kommer dock inte innebära slutet på hårt arbete. Jag har bestämt mig för att flytta till London där jag också kommer genomföra praktikplatser på Wallpaper, Monocle och Landor.

 

Dock var det mycket intressant att höra om mina kollegors praktikplatser. Några utav dessa var praktiker på AMV (utsett till världens främsta reklambyrå), Celebrity Pictures och World Photography Awards. Dock handlade många presentationer även om hur svårt det är att få en praktikplats. Dock måste jag tillägga att jag har funnit det mycket enklare att hitta praktik i England än i Sverige. Kanske är detta eftersom att valmöjligheterna och storleken av den kommersiella och kreativa industrin är så pass stor här - vilket gör det lättare att arbeta sig uppåt.

 

 

Vad jag har lärt mig under denna tid är framförallt att inte ge upp. Skicka 100 mail och få ett svar - och ett svar kan ändra mycket. Jag tror även att det är viktigt att lägga tid på sina presentationer; visa hellre få bra bilder än massor av medelmåttiga fotografi. Trots att man som student är fattig så skulle jag även rekommendera att lägga extra pengar på en portfolio - trots allt är fotografi ett visuellt media som kräver en genomtänkt presentation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0