Foto och Frihet

I Farnham ligger gatorna snöfria.

En jul med vita flingor blir blott en dröm då dagarna färgas
grå av det tjocka molntecknet över mitt huvud.


Som fotografer lär jag mig inte bara om sanning och verklighet,
men även vilken frihet som kommer med en kamera.

Jag minns en utav våra första studiointroduktioner.

Vår tekniker (som även studerat på UCA) berättade
att man i reklam i princip alltid klipper ihop flera bilder.

Jag visste detta redan,
men jag visste inte hur mycket man faktiskt kan göra hemma.

Vill du ha en klarblå himmel med vita fluffiga moln,
gör det med ett akvarium och några skvättar mjölk.
Hur otroligt det än låter så funkar det.


Kameran har alltid fascinerat mig,
och med hjälp av utbildning och kunskap om den blir det allt
lättare att uttrycka varför.
Kameran är så precis.
Vi kan fånga ljus och minnen snabbare än tanken.

Rynkor och ärr kan bli synliga.

Britney fångas i fel tillfälle i skvallerblaskorna.

Men endå kan vi använda kameran för våra märkligaste fantasier.

Lika precis som verkligheten, lika mycket illusion kan
vårat verktyg porträttera.


Och det är så underbart,
när vi öppnar våra ögon bakom en 50millimeters lins
och faktiskt börjar se.


En utflyckt till skogen runt Farnham.
En utav de första sakerna vi gjorde tillsammans.
I dessa skogar har filmer som Gladiator spelats in,
och musikvideor som bland annat the Scientist av Coldplay.


Kommentarer
Postat av: Kjell Olsson

En fullständig meningslös blogg utan väsentligt innehåll - dessutom skriven på tafflig svenska.





2008-12-22 @ 14:34:49
Postat av: Frida

Du Herr Kjell Olson.



Vem är du egentligen? En svensk med tråkigt liv och för mycket tid? Vem är du att dömma någons dröm och arbete? Ängna dig åt något annat istället.

2009-01-07 @ 16:11:31
Postat av: svensson

Kjell har väl rätt att uttrycka sina synpunkter såväl som någon annan. F.ö. kan jag bara hålla med honom; denna blogg är inte av någon högre kvalitet, varken vad innehåll eller framförallt språket beträffar. Mest intressant för släkt och vänner kanske.

2009-01-09 @ 18:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0