Cartes de visite

Denna vecka har gått otroligt snabbt och det har varit mycket information att ta in.

Vårt första projekt är helt och hållet grundat på analogt foto,

Detta så att alla ska kunna lära sig från grunden och faktiskt förstå vad det är som händer när man tar en bild.

Skolan har fantastiska faciliteter och möjligheterna är oändliga.

Jag måste erkänna att jag var en smula rädd när jag skulle framkalla min färgfilm, eftersom jag lagt ner så mycket tid och tanke på bilderna jag tagit så ville jag verkligen inte att filmen skulle bli dålig.

Färgframkallarmaskinen på skolan är dock så enkel att använda att det i princip är omöjligt att misslyckas.

Den svarta filmen framkallas för hand men denna teknik är jag redan bekant med så det var enkelt.


Själva projektet kallas Cartes de Visite och skall presenteras nästa vecka så innan dess måste jag ha två färdiga bilder, den ena svartvit och den andra i färg.

Precis som namnet avslöjar så är projektet grundat på den gamla fotokonsten då man tog porträtt. Porträtten var dyra under denna tid och om man tog en bild var det antagligen på något/någon
man verkligen ville minnas.

Jag valde därför att fotografera en utav de första människorna jag mötte när jag kom hit - Tiny, som jobbar på puben där även jag snart kommer börja jobba.

Att döma från mina negativ så tror jag att resultatet kommer bli bra och det ska bli spännande att fortsätta mörkrumsarbetet på måndag.

Nu är det helg så jag är förståss ledig men jag kommer antagligen ta några bilder under helgen så att jag kan bli mer bekant med mörkrummet. Ta en titt på bloggen nästa vecka för att läsa mer om hur detta går!
/Bim


Tiny - min modell för Cartes de Visite,
tagen med min Nikon D80.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Wow du verkar ha det underbart därborta.

Vilken fin bild du tagit!!

Varför heter han Tiny? Ser ju inte så Tiny ut hahahaha.

Kram på dig

2008-09-21 @ 18:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0