År två närmar sig med stormsteg


Bild tagen med min nya D700

Sommaren rinner sakta iväg men ännu är nätterna varma och klibbiga då jag sitter framför min HP och redigerar. Just nu är det ett bröllopsuppdrag som jag sitter med. Det känns lite speciellt den här gången. Det är nämligen första uppdraget jag fotar med min splitter nya Nikon D700.


Fokuseringen på D700 är supersnabb, vilket underlättar för att fånga små och stora ögonblick.


Priset stannade på 38 000. Mycket pengar för en student som mig själv, men efter att ha sparat som en blådåre i ett helt år så kändes det som att tiden var inne. Var den värd pengarna? Utan tvekan! När jag nu tittar på de nya bröllopbilderna känns de levande som aldrig tidigare, med ett djup och skärpa som tillåter mig att återuppleva det jag sett. Missförstå mig inte, det är inte kameran som gör bilden utan fotografen. Dock är kameran mitt hjälpmedel, och precis som alla andra yrkesmänniskor vill jag ha de bästa förutsättningarna. Med min nya lilla vän (kameran då alltså!) kan jag fota under svårare situationer än med min D80. Resultatet i Lund domkyrka säger allt. Innan blev jag lycklig om jag kunde få en skymning att inte bli för grynig, och nu kan jag dra upp ISO till nya höjder utan att dra ner på kvaliten alls. Vad jag nästan tycker är viktigast är dock snabbheten. Kameran fokuserar så snabbt att människor jag väljer att bli offer för kameralinsen inte hinner reagera, vilket gör att bilderna blir naturliga och inte så posiga. Människor i min omgivning som tidigare lyckats hinna gömma sitt ansikte innan jag ens hunnit fokusera, fastnar nu på varenda bild.

Jag börjar nu även se fram emot att återvända till sköna England. Igår bokade jag min biljett och den första September kommer jag sitta på ett plan från Köpenhamn. Mycket ska dock falla på plats innan dess, i dessa tider kan man ju inte förlita sig till hundra procent på CSN. Fast jag tror knappast att det blir några problem nu när jag redan skickat in alla papper och betyg. Jag fick dessutom inte komfirmerat ifrån skolan att jag skulle få fortsätta förrän i förra veckan då jag äntligen fick se mina samtliga betyg. (Jag återkommer om dessa i nästa inlägg!)



Det ska bli kul och spännande att få flytta in i det nya huset. Ännu vet jag inte vem jag kommer bo med, bara att vi alla fyra är studenter på UCA. Detta året kommer ekonimin bli lite tuffare. Det är inte helt enkelt att förhandla med CSN som fastställde värdet av det engelska pundet i Maj då den var som billigast. Nu är den uppe i över 13 kronor så jag kommerförlora mycket pengar i denna växlingsprocess. Dock är jag glad som ett litet barn sålänge jag kan fortsätta min fantastiska utbildning och det ska bli spännande att se vad det andra året har att erbjuda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0