Att tyda tecken

Nyss hemkommen från Köpenhamn sitter jag på mitt korridorrum. En näst intill ouppackad väska ligger brevid alla de böcker jag hyrt inför uppsatsskrivningen som jag ikväll försöker börja med. Min plan är att gör research på den generella meningen med uppsatsen för att sedan se vad som intresserar mig mest. Därefter väljer jag ett utav fem "topics". Jag fick en förfrågan efter mitt förra inlägg att berätta mer om uppsatsen, vilket passar bra nu när jag har kommit igång med den.

Själva "uniten" eller ämnet går under namnet "Signs and Meanings". Precis som namnet avslöjar handlar det om meddelanden som vi kan skicka genom bilder. Det kan vara allt från vad du associerar med färgen röd till ansiktsuttryck på personer på en bild. I stora drag handlar det om hur vårt sinne vill koppla saker vi ser till saker vi upplevt eller tycker hör ihop med detta. Det ligger i fotografens händer att välja eller komponera en bild för att skapa en effekt. Hur vill vi att fotot ska tolkas och hur gör vi för att få fram rätt meddelanden?

Jag har själv tittat på en fotograf vid namn Simon Denison som har fotograferat landskap där tecken av att människor en gång varit eller levt där finns kvar. Ett exempel på en utav hans bilder är ett öppet fält där endast en vägskylt står kvar, lätt böjd.

Varför är det då så att vi kopplar något materiellt till liv och människor? I exemplet med vägskylten kanske det är självklart, det är ju inte naturen som behöver skylten utan vi. Saker vi förknippar med vardagliga händelser kan spegla oss som människor och på så sätt kan fotografen leka med symboler. I just fotografins värld kan ett foto vara mycket mer intressant då vi kan göra dessa kopplingar. Det kan kännas rätt lustigt att vi kan se oss själva i en vägskylt.


En bild jag tog när jag testplåtade inför nature projektet för inspiration.

Idag hade jag även tutorial i projektet "Cultures Of Nature", jag presenterade då min idé. Eller rättare sagt två idéer. Vad jag tänkt mig är dels relationen mellan oss och naturen. Med oss menar jag då människan i allmänhet. Jag en artikel fångade mitt intresse, om hur vi åter kan lyckas inliva djur som blivit utrotade från vissa platser. För mig gick tankarna till hur människan försöker vara herre över naturen, nästan som att leka gud. Till denna idé vill jag skapa bilder men människor i naturen som får träd att vrida sig dit de vill och djur att följa dem.

Min andra idé är att skapa bilder som representerar naturen som en "säker plats". Naturen har genom tiderna varit en fristad för oss, en tillflycktsort. Till denna idé skulle jag isåfall ta bilder på människor som blir harmoniska i naturen. Kanske att jag låter en modell ligga i gräset och filosofera, eller en picknick i det gröna för att skapa rum och jämföra naturen med husen vi bor i.


Hursomhelst så har jag mycket jobb att ta tag i och utbildningen känns spännande och händelserik. Jag kan inte klaga, för jag älskar att se livet genom en kameralins.


I Farnham blommar påskliljor.


Kommentarer
Postat av: Sabina

Hej!

Jag har precis fått veta att jag har blivit antagen till BA (HONS) Photography på UCA, och jag börjar nu i September.. Jag är helt överlycklig och chockad och allt, och vill passa på att tacka dig, för det var genom din blogg som jag hittade skolan och kursen. Så tack!



Nu när den första chocken har lagt sig lite så kommer ju självklart tankarna på pengar upp i huvudet.. Jag ska ansöka om studielån från CSN nu, men har lite undringar om hur Du finansierar dina studier? Har du tagit lån från csn? Jobbar du extra? Jag har tänkt söka jobb när jag väl är där, men tänkte höra om det kanske är bäst att söka innan jag kommer dit?



Mycket tacksam för svar!

/Sabina

2009-03-25 @ 22:22:43
URL: http://hannilaphotography.blogg.se/
Postat av: Sabina

Här är min msn: S[email protected] !

2009-03-31 @ 22:10:28
URL: http://hannilaphotography.blogg.se/
Postat av: Sabina

oj, det blev fel mail-adress. det verkar som att sidan tar bort understrecket som ska vara mellan S:et och H:et.. Alltså, [email protected] ska det vara, fast med ett riktigt understreck haha!

2009-04-04 @ 22:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0