Sluttampen!


En utav mina bilder till projektet Cultures of Nature.

Jag sitter inne i min lilla studentgrotta.

Fastklistrad vid Photoshop planerar jag min edit av det självskrivna projektet.

Tänk att det första året snart är färdigt, vad snabbt det har gått!

Nästa år kommer jag inte bo i trygga accomodation, utan i ett hus jag hittade via campuskontorets egen lista. Det är ett hus på två våningar, världens minsta (men mysiga!) vardagsrum och kök. Jag kommer till skillnad från många andra att bo nära universitetet vilket är en stor lättnad.

Jag är redan förväntansfull inför nästa år. Detta året har främst varit en lång men intressant introduktion. Jag har fått testa, titta och lära. Det är både bra och dåligt att första årets betyg inte räknas till slutbetyget. Bra eftersom det tar ett tag att komma in i hela processent med att förstå vad som är bra och dåligt och att lära sig hur bildkritik går till. Dåligt eftersom jag råkar vara väldigt nöjd med mina betyg som då inte räknas mer än att jag får vara en gnutta stolt över vad jag åstadkommit.

Nästa år kommer vi lära oss mer om yrket. Jag frågade nämligen en lärare om hur jag kommer kunna klara mig efter att alla tre år är färdigpluggade. Han lugnade mig med att säga att vi har en hel delkurs det andra och tredje året som bara handlar om hur man ska sälja sig och komma in på arbetsmarknaden. Detta kommer innefatta hur man skapar presentationer och bygger kontaktnät.


En liten klump fick jag dock i magen då jag var inne i det digitala utskriftsrummet idag. Människor som febrilt skriver ut allt som ska monteras inför viktiga deadlines. Det gäller att använda tiden väl då bokningspapprena saknar blanka ytor. Mest nervösa är nog dock tredjeårs eleverna som är bleka och svettiga efter de senaste veckornas stress inför slutshowen. Själv tittar jag nyfiket på vad de skapar och förundras av kreativiteten.

Ja nästa år blir verkligen allt allvar på riktigt och det finns inga rum för misstag eller lathet. Jag är så glad att jag har valt en kurs jag verkligen älskar, då en viss besatthet i ämnet krävs för att prestera. Att sticka ut är inte alltid så lätt.


Idag såg jag i alla fall lite av innehållet av morgondagens utställning gjord av ett par utav andraårseleverna, det ska bli intressant att se resten av deras verk. Så efter resten av reviewn imorgon och utställningen återkommer jag med bilder från båda!


Kommentarer
Postat av: Martin

Hej. Jag undrar vad som händer i sommar med bloggen. Blir det uppehåll eller bjuder du på några inlägg från lovet? För du låter väl inte kameran ligga på hyllan?

2009-05-12 @ 14:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0