Nytt projekt, nya utmaningar

Jag trycker in knappen, jag väntar utanför glasdörrar. Kvinnan på andra sidan har en gäl röst som hörs genom porten. Hon släpper in mig. Mitt projekt har börjat.

Bild tagen med en Nikon FM2, Fuji ISO 200. Ljuset från fönstret fick mig att tänka på en cell.

 

Den senaste veckan har jag konstant fotograferat, scannat eller framkallat 35mm film exponerad med min morfars gamla Nikon FM2. Det känns spännande, även att scanna. Det går extremt snabbt med universitetets nyinköpta maskiner. Filmen skjuts snabbt in och ut, och där på den gigantiska skärmen förvandlas film till digitalt, men fortfarande med den där obeskrivliga charmen som en hederlig Fuji Reala alltid tycks leverera.

 

Lucy, på väg hem. Nikon FM2



Jag och kameran i biblioteket. Bild från iPhone.

 

 

...och på kvällarna läser jag om filosofi och fotografi.

 

Jag håller ännu på att utveckla min idé till mitt tredje-års-projekt. Jag vill utmana mig själv och har valt ett område som kräver mycket tid och förtroende från dem jag vill observera genom kameralinsen. Skolans värld har alltid fascinerat mig. Och det känns nästan förbjudet, omoraliskt att dokumentera unga studenter. Det är en skyddad värld, ett nät som jag vill tränga igenom.

 

 

Projektet jag planerar kommer ta tid, och jag vill utforska sökandet eller drömmen om en identitet i de unga åren. Genom workshops arrangerade av mig vill jag lära känna och bygga upp ett förtroende med dessa unga människor. Jag vill använda min kamera delvis för att få dem att känna sig sedda, men även utforska hur de vill bli sedda. Detta kan låta märkligt, men jag känner en nyfikenhet till ämnet, mer än till något annat område jag hittills tagit mig an.

 

För att förbereda mig har jag därför spenderat mycket tid på att fotografera vänner och bekanta, för att komma in i arbetet efter sommaruppehållet, och känslan för färg och form. Att balansera detta med två praktikplatser och kommersiellt jobb är dock tufft, men det betyder också att jag kommer att kunna dela med mig av mycket och varierande arbete här på bloggen.

 

Louise, tagen med Mamiya 645, medium format. Halva bilden var underexponerad på grund utav blixt + aningen snabb slutartid.

 

Bild tagen under besök nummer ett på skolan där mitt projekt kommer att ta plats.

 

På fredag assisterar jag även Anthony Luvera på National Portrait Gallery, mer om detta plus bilder från hans workshop kan ni hitta här på bloggen senare i veckan.

 

Bim

 

xxx


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0