Förberedelser

Jag är återigen I Farnham. Efter att ha återvänt till Sverige under fyra olika tillfällen har jag nu bildmaterial till att slutföra mitt sista projekt.

Smakprov från mitt projekt med arbetstiteln: The Ice Is Getting Thinner (klicka för större bild)


Det projekt jag har arbetat med skiljer sig mycket ifrån det jag gjorde på Broadwater School. Istället för att göra en ren dokumentär har jag fångat ögonblick från verkligheten för att berätta en nästan ’filmic’ historia om att återvända till den plats jag lämnade bakom mig. Detta har varit ett projekt jag velat göra länge, men det är inte förrän nu jag känt mig mogen nog att göra det.

 

Från min workbook, här skriver jag ner/dokumenterar allt jag gör.


Nästa steg har varit att designa en bok och i nästa vecka kommer jag att skicka denna till antigen Blurb (www.blurb.com) eller UBYU (http://www.ubyubooks.com/) , två företag/websidor som tillverkar böcker till ett förvånansvärt billigt pris i jämförelse med svenska Arkitekt Kopia i Malmö som jag tidigare använt. Vad som är förmånligt med Blurb och UBYU är att man kan göra alla val själv – från papperskvalité till färg på sidenband. Jag kommer antagligen att välja UBYU, då jag hört att denna webbsida är bättre än Blurb då kalitén är lite bättre och valmöjligheten är större- dock måste man ladda ner deras egna bokvertyg på sajten till skillnad från Blurb där man använder InDesign för att designa sin bok.

skärmavbildning från UBYU

skärmavbildning från UBYU


skärmavbildning från Blurb

 

 

Jag kommer även presentera boken med 3 – 5 prints i galleriet där vi kommer ställa ut. Detta har enligt mig alltid varit lite lurigt. Priserna kan verkligen variera och det är verkligen värt att jaga studentrabatter. Jag talade med min kollega Andrew Bruce som till hösten ska börja sin masterutbildning på Royal College of Art; då han tog studenten förra sommaren spenderade han ca 15 000kr på att utskrifter, inramning och glas för sina tre bilder, vilket är väldigt stora summor.

 

Utöver detta samtalar jag nu med personer på tidningar och agenturer där jag ska praktisera under sommaren. Då jag kommer flytta in till London känns detta spännande och det kommer bli ett nytt kapitel i min karriär som kommer kunna följas här på bloggen. När datum har bestämts skall jag skriva mer om dessa.


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Schysst blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-20 @ 06:25:45
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0