Ciao Florens

När vi återvände från Florens väntade ett soligt Farnham på oss.

Det är underligt hur allt känns främmande när man har varit borta, även om det bara är fyra nätter.


En utav mina idéer är att berätta hisorien om att känna sig som en främling i staden.
Detta är ett okänt par som jag fångade när de antagligen försökte komma underfund med vart de var.


Nu måste fulla minneskort gås igenom och många timmars redigering och planering står på mitt schema. Jag lägger alltid mycket vikt vid presentation av mina bilder och för mig är det viktigt att andra finner mina bilder talande.

Vad gäller själva resan är jag mycket nöjd. Dagarna började med en tutorial, alltså ett möte med en utav de två ledarna som följt med. Efter detta spenderade vi de ljusa dagstimmarna på de italienska gatorna, för att försöka fånga vad vi tyckte var relevant till vår egen idé. Jag använde mig utav min digitala Nikon D80, vilket kändes relevant för just detta projekt då processen måste vara hyfsat snabb.

Väl tillbaka i Farnham känns det rätt pressat just nu. På grund utav att nyckelpersoner varit borta på grund av sjukdom har vi nu fyra projekt samtidigt; Self directed, Cultures of Nature, City representation och uppsatsen.Just idag försöker jag dyka ner i uppsatsen som jag behöver jobba lite extra på eftersom engelska trots allt inte är mitt hemspråk.

Denna gång handlar uppsatsen om tecken och mening i bilder. Jag tycker redan att jag lärt mig mycket mer av teorin som hör till denna uppsatsen jämfört med förra. I princip har föreläsningarna handlat om hur vi kommunicerar med bilder. Vi har tittat lite extra på kommersiellt fotospråk och hur vi blir påverkade av vissa "tecken". Vissa saker kan tyckas självklara, men om man bemästrar vilka tecken man kan använda sig av för att beröra en viss målgrupp, så har man kommit långt.


Nu när jag har pluggat mer än hälften av mitt första år i Farnham börjar jag inse hur mycket jag utvecklats sedan jag kom hit. Det är svårt ibland att sätta fingret på vad det är exakt som förändrats i mitt sätt att ta bilder. Jag tror att man med tiden här börjar se saker på ett nytt sätt. En fotoutbildning fungerar inte ifall någon säger till dig exakt vad och hur du ska fotografera. Allt handlar om inspiration, vad andra har gjort tidigare och vad du kan göra med ett liknande redskap.

Innan jag kom hit kunde jag ta bilder, precis som vem som helst. Jag tycker fortfarande att de konstnärliga bilder jag tog är bra. Skillnaden är att jag inte visste varför det var bra. Genom att studera foto kan vi förstå varför en bild kan vara tilltalande, och hur de kan väcka känslor. Visst har jag lärt mig mycket tekniskt, och för mig är detta som grädden på moset. Med goda kunskaper i fototeknik så blir det lättare att förvandla idé till verklighet.  


Florens. Fotomanipulation i photoshop, lade till stadsljusen från en utav mina andra bilder.


Kommentarer
Postat av: Matilda

HEj,, sjukt fin blogg,

kolla gärna in min, och lämna gärna en kommentar efter dig:)

2009-03-17 @ 18:37:50
URL: http://supermatilda.full.nu
Postat av: Martin

Det du skriver om "tecken" låter intressant men kan du ge något exempel på vad du menar. Tack

2009-03-20 @ 12:52:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0