Solsken och oro


Några elever från Interior design njöt av solen som sken på gräsplätten i Student Village.

Regn öser ner som spikar från himlen, upphör sedan och solen lyckas bryta sig igenom ett tjockt molntäcke. Nog kan man ana att April ligger runt hörnet.

Att skriva en uppsatts när vädret blir allt trevligare är inte det lättaste, och utanför mitt fönster ligger studenter från andra kurser på färgglada filtar placerade i ett äkta grönt engelskt gräs. Jag ser vänner från kurserna interior design, textiles, fine art, advertising och många andra kurser. Jag kan dock inte skymta en enda från Photography. Min gissning är att alla fotoelever sitter kedjade vid sina skrivbord eller är någon annanstans för att ta bilder till något av våra många projekt. Foto är sannerligen den stressigaste kursen att studera.

Stressen har också varit stor i och med boendefrågan inför nästa år. Accomodation är bara till för förstaårselever, och elever som ännu inte hittat någon att bo med får lättare panik.




I Fredags blev vi dessutom introducerade för det fina lilla programmet Indesign. Vi gick igenom de lättare funktionerna eftersom vi måste göra en broschyr som matchar vårt arbete till slutshowen (det självskrivna projektet). Jag tycker att Indesign är hyfsat lätt att greppa eftersom jag sysslat mycket med photoshop och är van att jobba med datorn som verktyg, dock är det ju inte helt lätt när alla menytitlar är annorlunda. Vi kommer ha flera workshops med Indesign för att utveckla vår kunskap kring programmet. Vad vi fick lära oss i Fredags var helt enkelt hur man skapar ett nytt dokument, och hur man börjar behandla det. I min broschyr kommer jag berätta lite om mitt självkskrivna arbete som då ska handla om identitet. Det är svårt att veta redan nu hur man vill att broschyren ska se ut, speciellt för mig som inte börjat ta de faktiska bilderna än. Bilderna kommer jag att jobba med när jag åker till Sverige nästa vecka. Jag vill att Sverige som land ska vara en del i mitt projekt eftersom det kommer handla om identitet.


Vad som är skönt nu när solen har kommit fram är att man även kan leka med detta ljus i bilder. Efter att ha spenderat så mycket tid med att konstruera ljus genom mekaniska hjälpmedel är det rätt skönt att bara vara ute med kameran och ta lite färgglada bilder. Igår tog jag tillexempel bilder till Cultures of Nature, såhär såg några av dem ut;




Kommentarer
Postat av: Sabina

det blev fel mail-adress, S[email protected] ska det vara!

2009-04-04 @ 21:58:39
URL: http://hannilaphotography.blogg.se/
Postat av: Sabina

nej, nu blev det fel igen.. det verkar som att sidan tar bort understrecket som ska vara mellan S:et och H:et.. Alltså, [email protected] ska det vara, fast med ett riktigt understreck haha!

2009-04-04 @ 22:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0