Att välja en millisekund

Idag vaknade jag upp till en grå dag. Den första riktigt grå dagen sedan jag återvände efter sommaren. Dropparna föll tätt från himlen och jag var tvungen att använda det enda paraply jag äger; rosa med hundvalpar på. Detta i kombination med min längd gjorde att jag lätt kunde misstagits för en tolvåring. Med blöta söndriga sneakers (som jag älskar eftersom de är de enda riktigt bekväma skor jag har) tågade jag in till Universitetet och mötte alla blöta fotoentusiaster väntandes utanför föreläsningssalen.



I Fotoprojektet Vision And Knowledge har jag valt att arbeta med identitet. Just nu har jag mest gjort research men även tagit bilder som denna för att undersöka hur identitet kan ifrågasättas och läsas ifrån ett foto. En utav mina ideér är att ta bilder på människor "off-guard", då de inte antar en viss pose eller ansiktsuttryck, utan ser ut som de skulle göra vare sig kameran var riktad emot dem eller inte.



Ännu ett exempel på ett "off-guard" moment. Bilden föreställer min syster Minna, ute på promenad.


 På menyn idag stod modernismen och vi tittade på foto som tagits för fotograferandets skull. Detta kan låta lite knepigt, och det var det! Dock fick vi lyssna till många intressanta moderna teorier och användningar för foto. En term som var relevant genom hela föreläsningen var ”the decisive moment”, alltså den lilla millisekund vi kan välja för att knäppa en bild. Vilken av alla millisekunder vi väljer är grunden för hur bilden ser ut och hur den kommer att läsas. Ett exempel på en bild som illustrerar detta mycket bra är Cartier Bressons ”The decisive moment” där vi ser en man just i språnget. Om vi som fotografer lyckas fånga precis rätt ögonblick kan de enklaste händelser växa till stora frågor, ibland även större än fotografen kan kontrollera.
Nästa måndag kommer en Seminar (en session där vi diskuterar frågor och uppsatser kring foto) att äga rum. Till dess fick vi i uppgift att i grupper hitta en bild som skulle kunna länkas till detta sätt att se och tänka foto. Jag tillsammans med min grupp bestämde oss för den kända bilden tagen av Harold Edgerton föreställande en droppe mjölk som krossas mot en röd yta. Det kan diskuteras om denna bild är en vetenskapligt undersökande bild, eller om det är konst. Tack vare fotografens skicklighet att fånga droppens möte med den röda ytan ser vi mjölk ta form på ett sätt vi aldrig tidigare skådat, vilket talar för en vetenskaplig skildring av materia. Dock kan det inte undgås att de starka färgerna gör bilden visuellt vacker. Den är även proportionellt tilltalande vilket gör att denna bild idag används flitigt som konst och inredning.



Denna bild tog jag då jag var ute på en utav mina promenader. På senaste tiden har jag tagit mycket bilder på reflektioner. Det är rätt intressant ur ett symboliskt perspektiv; Vad är inomhus, vad är utomhus?


 Allt detta är mycket intressant och det är tur att mycket inspirerande tal är en stor del av den schemalagda tiden då vi under bara första terminen kommer skriva två uppsatser samtidigt.
Vad som även händer denna vecka är att jag har en intervju för platsen som ambassadör för hela universitetet. Detta kom som en trevlig överraskning då man måste bli rekommenderad för detta. Jag vet fortfarande inte vem där är som rekommenderat mig vilket gör det lite extra spännande. På Onsdag kommer intervjun äga rum då jag skall ha förberett ett tal på fem minuter om varför jag sökte till Universitetet och min kurs – spännande!

Fotoprojektet som nu även börjar ta fart går under namnet Vision and Knowledge. Mer om detta kommer jag skriva om i mitt nästa blogginlägg!


 
Teorin sköljer jag ner med en kopp kaffe.


Jag vill även passa på att tacka för alla kommentarer och feedback jag får både här på bloggen och genom facebook! Jag uppskattar alla synpunket och jobbar för att bloggen ska vara och bli mer och mer intressant. Har ni några frågor eller önskemål så tveka inte att skriva till mig!

Ha en jättefin vecka och glöm inte att alltid ha en kamera på axeln!

/Bim Hjortronsteen


 Bilderna jag analyserade idag

Edgertons Milk drop coronet: http://www.vam.ac.uk/vastatic/microsites/photography/images/photograph/large/im00231.jpg

Bressons The decisive moment: http://www.doobybrain.com/wp-content/uploads/2009/03/cartier-bresson-decisive-moment.jpg

 


Kommentarer
Postat av: Monica

Hur gör du för att få vattenstämpel på dina kort???

Hoppas att det inte är allt för svårt. Monica

2009-10-10 @ 15:07:17
URL: http://hockimocki.blogg.se/
Postat av: Martin

Kanon att du la med länkarna till de berömda bilderna.(På tal om skor så kan jag rekommendera ecco, kanske inte de roligaste men grymt bekväma)Tack.

2009-10-19 @ 12:39:47
Postat av: Vendela

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-13 @ 02:25:55
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: PettyMilagros

Different people in all countries receive the <a href="http://goodfinance-blog.com">loans</a> from different creditors, just because it is simple.

2012-01-27 @ 23:52:04
URL: http://goodfinance-blog.com
Postat av: term papers online

Not native English speaking college students face great confusion trying to cope with their academic research papers. Hence, I get why they buy cheap custom papers.

2012-02-02 @ 12:07:00
URL: http://www.bestwritingservice.com
Postat av: Research Paper Template

This is a nice site. Can you tell how to determine a direction with Essay Cover Page? Thank you very much!

2012-02-04 @ 12:46:17
URL: http://exclusivepapers.com
Postat av: Presentation and Speech Writing

Everyone selects her own pathway. What is yours? Will you ask experts: " Write My Essay " or create academic paper?

2012-02-04 @ 12:48:16
URL: http://www.primeessays.com
Postat av: Buy an essay

Your topic about this post is very absorbing. I will probably opt for the paper writing service to buy custom essay papers and buy a research paper about this good topic, because it’s the good stuff.

2012-02-04 @ 19:41:50
URL: http://www.supremeessays.com
Postat av: pay for writing essay

Your study year ends soon and you have a lot of stuff to cope with? Do not a lot of time to perform that? The paper writing service will be ready assist you just with essays composing for sure!

2012-02-07 @ 01:00:43
URL: http://www.primewritings.com
Postat av: articles submissions

I opined that I was able to do my online sales optimization by my own. Though, I did not have any thought how to do that! So, I did not have any choice and I strived to use the article submission company and my deals became much better after it!

2012-02-11 @ 03:42:09
URL: http://www.4submission.com
Postat av: Personal Statement

Some sites provide academic essay papers. Providers are acknowledged that people in trouble will buy Custom Written Essays just because they do not have time to write papers themselves.

2012-04-25 @ 14:31:16
URL: http://www.essaysprofessors.com
Postat av: buy research papers

Sophomores who are getting their degrees in the universities require college essay writing help since usually they don't have good writing skills so that complete their projects by themselves. Access the site and you will find the agency which crew can be reached round-the-clock to buy professional essays.

2012-06-18 @ 10:26:10
URL: http://www.essayslab.com
Postat av: college essay

Clients' career is the most essential for our reputable course essays writing service and at this minute you are welcome to buy coursework and get great advantages.

2012-06-20 @ 20:49:10
URL: http://www.primeessays.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0