Kan man betygsätta en bild?


På bild: Frida Hjortronsteen


Nu har jag äntligen lämnat in uppsatsen National and Cultural Identity, och vi är ”fria” i två veckor. Dock tog jag en tur till biblioteket idag för att förbereda mig inför ett utav våra nästa projekt – Institutions. Jag fick även möta en ny elev på skolan idag, Mårten Lange – som har vunnit Hasselbladstipendiet och därför blir sponsrad under sin Masters som han valt att göra just i Farnham.


Mötet med Mårten fick mig att tänka på hur jag kände mig när jag först kom till Universitetet. Det var intressant att höra om Mårtens erfarenhet från sin svenska fotoutbildning i Göteborg. Jag själv, är van vid att få betyg i samband med varje projekt. Då Mårten berättade att man på hans svenska utbildning endast blev bedömd som godkänd eller icke-godkänd, blev jag lite fundersam. Är detta bra eller dåligt? Kan man verkligen betygsätta foto? Jag kan på många sätt tycka att det är bra att bli placerad betygsmässigt, då jag på en skala kan utläsa vilken nivå mina lärare anser mitt ”material” ska placeras. Samtidigt måste jag erkänna att foto kan vara väldigt personligt, och kanske ibland omöjligt att betygsätta. Fast visst känner man sig väldigt stolt när man får bekräftelse i form av ett betyg efter hårt arbete. Så länge jag lär mig om foto behöver jag feedback, för att förstå vad en bra bild är. I många fall är det ju faktiskt så, att den som anstränger sig och jobbar hårt blir en bra fotograf. Betyg ger en viss motivation till att ge lite extra. För visst krävs träning för att få kunskapen om hur man kan använda sig av sitt alldeles egna foto-öga. Självfallet tror jag att det finns de som har en medfödd talang i att se och fånga, då bilden i sig är som tidigare nämnt väldigt personlig. Men jag tror också att man bara kan bli en riktigt vass fotograf då man kritiserar första bilden, tar upp kameran och försöker igen.

 
Bild tagen under mitt jullov. Ljuskällor; Nikon SB 600 och Nikon SB 900




Nu ska jag återgå till böcker och fotografer. Det krävs en del användning av uppslagsverket för att förstå innebörden utav den brief som tillhör nästa projekt. Jag återkommer snart med mer om detta!

 

/Bim


Kommentarer
Postat av: Patrik

Jag tror det är svårt att betygsätta bilder egentligen. Bara sådär. Det är väl bättre att i så fall samtala om dem. Då får man ju ändå feedback. Men ett bra fotografi är ju ett som förmedlar känsla/budskap. Så det kan man kanske betygsätta?

2010-01-20 @ 22:44:37
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Bim Hjortronsteen

Hejsan!

Mycket bra kommentar. Jag tror inte att man kan ge ett rattvist betyg pa en bild, men jag tycker forvissa att det ar bra att man far ett intyg pa hur hart man jobbat. Dock uppstar det problem da foto handlar mycket om smak och hur individen "laser" bilder. Darfor ar detta en mycket intressant diskussion. Jag ar bade for och emot att betygsatta en bild, men pa den niva jag befinner mig pa just nu kanns det som ett bra satt att fa feedback och lara sig vad som kravs for att producera bra material.

2010-01-21 @ 14:38:54
Postat av: Sara

jag undrar hur du började med allt. jag är så otroligt fast och vet inte riktigt hur jag ska söka mig till skolor och dylikt. hur kom du in i england? hur sökte du och hur får du självförtroendet? jag har så lätt att bli avundsjuk på folk som är bättre och på så sätt mörka ner det jag kan istället för att ta det som feedback och försöka bli ännu bättre.



är din utbildning csn berättigad och ja, hur kom du in? vilka utbildningar läste du i sverige innan du åkte dit? -



mvh sara

2010-01-25 @ 17:31:26
Postat av: Sanna Gordon, FOTO

Hej Sara!

Roligt att du ställer dina frågor nu, när jag just håller på att skriva och samla information till FOTOs skolguide. Där presenterar vi ett antal svenska och utländska fotoutbildningar på alla möjliga nivåer. Den kommer i nr. 3, som finns i affären i slutet av februari. Om du inte redan prenumererar...

Sanna Gordon,

redaktör på FOTO

2010-01-29 @ 10:36:48
Postat av: Sara

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-08 @ 10:50:26
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0